25 de novembre del 2018

J.A.GISBERT. "ON FORA, ÀMFORA"

Aquest diumenge estaguerem al castell de Dénia, amb Josep Antoni Gisbert Santonja. Era una activitat més de l'a.c. Casa Clara. En realitat es tractava de trobar-nos amb ell, fora al castell de Dénia, a l'Almadrava o a Potries, on fora, "àmfora".
Campina, Gisbert, 1980
Gisbert va aparèixer per Potries al principi de la democràcia, de la ma de l'Alcalde Aznar. S'estava descobrint tot, muntant tot i la història, el patrimoni de Potries també. 
Recorde la cata al bancal, aprop del Molí Canyar, al costat del meu hort. Mai havia vist jo unes persones cavant per a trobar coses del passat. Jo feia cavallons i de quan en quan trobava un troçet de rellotja estranya, vaig compendre que eren restes romanes.  Allí estava Gisbert i altres joves en una excavació de la Diputació per a fer troballes com àmfores, monedes etc...l'epoca romana, la  Campina Catorzena. 
Des de llavors i passant el temps ens hem adonat d'eixa importància com a fàbrica romana, amb bona terra i aigua del riu, tradició que va seguir després.
Gisbert participava amb xerrades a Potries i la Safor, formaria part del primer ceic Alfons el Vell, i en totes les mogudes i estudis sobre art i patrimoni ell hi estava. Per a mí, és "el segle d'or, la renaixença"" de Potries, amb ell, Company i els Aznar, Garrigós, Paco Avaria...Després hem seguit les seues petjades. 


Premi Pot de Potries











Al cap d'uns anys, 1993,  nosaltres, l'a.c. Casa Clara li atorguem el premi Pot de Potries, per la magnifica i pionera llavor feta al poble, encetant les línies de treball al voltant de la terreseria, la ruta de l'aigua, etc, etc. Ell es sent orgullós d'aquest premi.
Abans de marxar a Dénia, va deixar molta feina avançada, presentant el projecte de col.leció museogràfica en 1995. En la presentació a l'Ajuntament, jo era regirdor en l'oposició. Vaig dir que es tractava d'una questió d'estat/poble i em vaig posar la jaqueta per anar-hi.
Parlar de l'aspecte personal i humà em resulta difícil, la meua relació amb ell ha estat molt "temàtica", amb respecte i admiració. Era un xic seriós, sempre parlant d'història, encara que irònic, i proper en les seus explicatives sobre romans i àmfores a Potries.

Ha estat al cap de molts anys, quan he retrobat el contacte amb ell i he notat amb el pas del temps  estima per la persona. Damunt hem coincidit a La Xara, en circumstàncies personals algo rares i la edat que ens fa més "tontos". Anava a esmoraçar coquetes i jo un cafenet per a fer passar l'espera de l'hospital i  parlarem de Potries i els amics i del que s'està fent al poble. Sempre he seguit per la premsa els seus treballs i troballes a Dénia. Crec que ha fet i trobat de tot. Tinc un dubte: haurà baixat fins algun "pecio" a per àmfores? Li ho tinc que preguntar.

Gisbert és una autoritat en la matèria, el principi a Potries, ens va inculcar l'estima per l'arqueologia, la història i el patrimoni local. Aquest matí, al bar de Vicent de Potries, com tots els dissabtes, Blai m'ha dit que va anar un dia al castell en companyia de Pep Aznar a saludar Gisbert.
Ha estat i és un privilegi ser conegut, saludat i/o amic d'ell.
D'ara en davant no vaig a perdre el contacte i segurament tornarem a Dénia a fer una altra excursioneta amb contingut.
L'altre dia, al castell de Dénia,  quan acabarem la visita guiada, va dedicar unes paraules a Pep Aznar, el que fou Alcalde "incombustible" i a va rememorar les seues feines al poble amb molt de  sentiments.
Ah!, per sí algú no ha entés lo de "on fora, àmfora"...doncs tampoc és tan dificil...teniem que retrobar-nos ...on fora, pronunciant-ho, "àmfora" i mai millor dit.
Vos deixe l'enllaç de la visita al.Castell de Dénia, amb Gisbert.


1 comentari: